Wat is mijn recht: opgelicht via dropshipping loranza?

Als dom blondje ben ik erin getrapt, leuke, comfort sneakers besteld. Niet wetend dat ze gewoon van Alie Express uit China komen. Dan komen ze binnen en zijn het geheel andere sneakers, goedkope, heel andere gympies. Dus wil je ze terug sturen. Maar dan moet je de retourkosten van bijna 30 euro naar China zelf betalen. De sneakers waren 39 euro.
Nu heb ik ze nog niet betaald. Wat kan ik doen zonder gedonder te krijgen. Ik wil geen 39 euro betalen voor iets wat ik niet besteld heb, en ook niet opdraaien voor de retourkosten. Loranza houdt zich afzijdig met standaard antwoorden. Wat kan ik doen?

ronron1212
2 weken geleden
Je verlies nemen actie kost nog meer geld.
Edraket
2 weken geleden
En energie...
Ikhebgeenidee
2 weken geleden
Als je hebt betaald met creditcard kun je misschien bij hen bezwaar maken tegen de betaling. Moet je wel kunnen aantonen dat je niet hebt gekregen wat je hebt besteld.
tinus1969
2 weken geleden
In ieder geval is Loranza degene bij wie je moet communiceren en klagen, dat is de verkoper en dus ook degene die de problemen moet oplossen.
Utrecht
2 weken geleden
Ik zou voet bij stuk houden: ben duidelijk in je beklag naar Loranza: het verstuurde artikel voldoet niet aan dat wat je besteld hebt (maakt wat screenshots en foto's als bewijs). Bied aan dat je het tegen verrekening van (NL) verzendkosten retour wil sturen binnen Nederland. En vervolgens zou ik niets betalen. Ik geloof nooit dat een dropshipper voor €39 een incassobedrijf gaat inhuren; ze schrijven dit af en laten het zitten.
Castle
een week geleden
Je kan ook aangeven dat je niets ontvangen hebt. Als ze dan opnieuw zouden willen sturen kun je aangeven dat je dit niet wilt. Ik neem even aan dat ze geen bewijs van ontvangst hebben.
tinus1969
een week geleden
@ utrecht, dit soort bedrijven eisen meestal betaling vooraf. Bol.com is een uitzondering.
Ikhebgeenidee
een week geleden
@castle: gaat dit keer niet lukken. VS heeft al geklaagd over de ontvangen sneakers. Dan zou het vreemd zijn om nu te zeggen dat ze niet zijn ontvangen.
Castle
een week geleden
Je hebt gelijk.

Antwoorden (3)

Een zeer gehaaide onderneming.
Zojuist heb ik de hele website en reviews gelezen.
Ik begrijp heel goed dat veel mensen hier intrappen!

Dropshipping is niet verboden in Nederland.
Maar, het bedrijf moet wel transparant zijn.
Loranza zoekt bewust de grenzen op.
Niet om de kopers te beschermen, maar om hun bedrijf geloofwaardig over te laten komen, zodat mensen bestellen.

Loranza is niet verplicht om een Nederlanders retouradres op te geven. Zij mogen inderdaad de leverancier opgeven om aan te retourneren. Dat klopt.
Maar, zij moeten dit tijdens de verkoop vermelden aan de koper! Inclusief de kosten!
Ikzelf vind dit nergens op hun site.
Tijdens het “bestelproces” kreeg ik deze melding ook niet.
Natuurlijk heb ik niet kunnen doorklikken, omdat ik aan het testen was, maar transparant voor de klant was het niet.
Dus hier kun je je op beroepen.

Zelf zou ik meteen contact opnemen met het juridisch loket.
(Ik zou geen energie meer steken in contact met Loranza).
Zij kunnen nog meer advies geven.

En, ik vind Loranza ontzettend misleidend.
Hun doel is pure verrijking, geen tevredenheid bij klanten.
Hiervan zou ik melding doen bij ACM ConsuWijzer.

Eigenlijk hoop ik dat jullie deze stap zetten met meerderen.
Zodat dit bedrijf stopt.

Succes en lees onderstaande link eerst goed door.
2 weken geleden
LeonardN
2 weken geleden
Lijkt idd het hele bedrijfsmodel
https://nl.trustpilot.com/review/loranza.nl
anneg
een week geleden
Heel fijn je bericht. Ik ga juridisch contact hierover zoeken. Dank je wel.
KleinDuimpje
een week geleden
Goed zo! Heel veel succes.
Misschien advocaat van de duivel, maar deze voorwaarden staan wel degelijk op hun site, bij retourbeleid. Hier staat dus duidelijk vermeld dat een retourpakketje minimaal 24,95 kost en dat tarieven kunnen afwijken.
Ook staat vermeld dat de retouren naar China teruggestuurd moeten worden. Kwestie van voorwaarden lezen voordat je ergens iets bestelt omdat het "lekker goedkoop" is...
een week geleden
MarcoVering
een week geleden
Waar vindt je dit bedrag ? Heb de gehele pagina bekeken en zie nergens dit bedrag. Bij het gebruik van je herroepingsrecht moeten ze alle kosten behalve de retourkosten terug betalen. En het retouradres is in Alkmaar oftewel Nederland. https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/bestelling-terugsturen-naar-webshop-dit-zijn-jouw-rechten-als-consument
Ikhebgeenidee
een week geleden
Op de pagina waarnaar verwezen wordt, staat duidelijk het bedrag en dat het retourneren naar China moet. VS wil retourneren omdat ze niet de bestelde sneakers heeft ontvangen. Dan zou het vreemd zijn retour kosten te moeten betalen.
MarcoVering
een week geleden
Waarom terug sturen naar hun leverancier ? Anneg heeft de sneakers gekocht bij Loranza en NIET bij hun chinese leverancier bijvoorbeeld. Loranza is haar handelspartner bij deze verkoop. En Loranza moet alle problemen, fouten en/of problemen met Anneg oplossen en niet hun leverancier in China. Op de site van de ECC Nederland (https://www.eccnederland.nl/nl/nieuws/dropshipping-webshop-zonder-voorraad-maar-niet-zonder-gevaren) staat het volgende : Ontvangt u een defect product? Of gaat het product binnen de garantietermijn kapot? Dan moet de webshop een oplossing bieden. Deze mag zich niet verschuilen achter de leverancier. Als ik Anneg was zou ik via bv. ACM Consuwijzer (https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-niet-tevreden/anders-dan-verwacht) de brieven zoeken en opsturen / mailen.
Omdat de 14 dagen nog verstrekken zijn kun je de bestelling zonder opgave van reden retour sturen naar Loranza. Dit staat ook op hun site.

Ook heb je altijd een wettelijke herroepingsrecht bij koop op afstand.

Lees dus snel de bronnen en doe je er wat mee.
een week geleden
Ikhebgeenidee
een week geleden
Bij herroepen moet je als koper wel eventuele verzendkosten voor terugsturen betalen.
In deze situatie is er echter een verkeerd product geleverd. Dan zou het vreemd zijn om kosten te moeten betalen voor retourneren.