waarom verbouwen we onze gewassen niet in de woestijn?

als je een deel van de woestijn onder handen neemt en je er voedselrijke aarde aan toegoegd bijvoorbeeld.
is dat niet een beter alternatief dan dat we regenwouden kappen voor onze plantages?
je hebt alle ruimte en volop zon en hoewel er vast ook nadelen zijn is dat toch wel te overwinnen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

De problemen waar de meeste woestijnen mee te maken hebben , dikwijls heel arme waterdoorlatende gronden (grind ,steen en zand )
Water uit de grond halen kan op sommige plaatsen , maar aangezien dit artesische bronnen zijn is de voorraad beperkt en wordt niet aangevuld.
Grondwater verkregen uit regen is er nauwelijks en afleiden van rivieren , zorgt dan elders voor problemen en watertekort.
Water vanuit de zee distilleren en vervoeren is dan weer te duur.
Rijke woestijnlanden (zoals Saudi Arabië , Libië en De Emiraten kunnen technieken om water op te slaan , om artesisch water te gebruiken voor landbouw (in cirkelvormige te besproeien percelen)betalen
Het percentage woestijn op de wereld wordt elk jaar verontrustend groter en het grondwater zakt dieper en dieper.
Ontwikkelingsorganisaties testen op sommige plaatsen methodes uit om water aan de oppervlakte te houden , men doet dat met waterhoudende mossen en zo. Het heeft een beetje resultaat.
In de toekomst (toename wereldbevolking) zullen we verplicht zijn om die gronden te gaan gebruiken omdat veel beschikbare landbouwgronden er sterk op achteruitgaan , door steeds dieper zinkende grondwaterlagen, zelfs de oerwoudgronden zijn in tegenstelling wat U zou denken : zeer arme verzuurde gronden die na een paar seizoenen volledig uitgeput zijn.

Toegevoegd na 6 minuten:
Landbouwcirkels in de woestijn , met artesisch oerwater.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Er wordt al volop gewerkt aan manieren om dat voor elkaar te krijgen. Maar op dit moment is dat nog veel te duur.
13 jaar geleden
Het belangrijkste onderdeel om gewassen te laten groeien is water. Dat is in de woestijn haast of niet aanwezig.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alsof dat niet te regelen is?
ronron1212
13 jaar geleden
Ja alles is te regelen. Maar de afstanden om het water er te krijgen en de enorme verdamping is niet gemakkelijk te overbruggen. Naast dat de grond niet vruchtbaar is
Dat kan zeker, mits er water in gewenste hoeveelheid aanwezig is in de omgeving is om naar het te besproeien gebied te vervoeren. Dan dient er ook nog rekening te worden gehouden met snelheid van verdampen en het soort woestijn. Bovendien is een woestijn ook niet zomaar 123 klaar voor landbouw, dat duurt ook nog een poosje. Je kan niet zomaar zand en aarde mengen en dan de plantjes erop doen, dat kost tijd én professionele kennis, om het daar vochtig te houden, want niet alle soorten planten groeien in zand gemengd met aarde.

Een stad als Las Vegas is gebouwd rondom een aantal bronnen in den beginne welke ook in een woestijn staan.

Als je een hete woestijn neemt, waar jij het over hebt, dan zou het in principe wel kunnen. In veel landen gebeurt het al, bijvoorbeeld rondom de sahara. Neem een land als Egypte, daar gebeurt het al eeuwenlang.

"De Nijl zelf was echter de ware levensader van het Oude Egypte. De jaarlijkse overstromingen zorgden voor een vruchtbare laag slib die achterbleef op het land als het overstromingswater zich terugtrok. De moesson (regentijd) op de Afrikaanse hoogvlaktes zorgden ervoor dat de rivier de Nijl rond de zomer overvloedig overstroomde. Juist het feit dat de overstromingen zich in de zomer voordeden zorgde ervoor dat de landbouw grote opbrengsten gaf. Het kon echter voordoen dat de overstromingen te zwak of te sterk waren, wat in beide gevallen kon leiden tot hongersnood. Mogelijk zijn enkele jaren van achtereenvolgende ontoereikende overstromingen ten gevolge van klimaatveranderingen de oorzaak voor het uiteenvallen van het Oude Rijk, resulterend in de Eerste tussenperiode."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelukkig zijn er al dergelijke projecten.
Er is veel water voor nodig. En omdat het groen op onze aardbod vocht vasthoudt en het in de woestijn aan vocht ontbreekt, is het een redelijk lange weg om de woestijn weer bloeiend te krijgen. Het is in Israel aardig gelukt, dankzij de inspanningen en kennis van de daarheen geemigreerde Joden.
Ook bij andere woestijnen zijn er hier en daar pogingen, waarvan sommige al heel succesvol zijn.
Ik heb er wat over gelezen, maar weet, uiteraard, niet meer, waarin. Misschien willen anderen de documentatie opzoeken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van Israel hebben ze sinds het begin van het bestaan na de 2e wereldoorlog van een dor woestijnland vruchtbaar land gemaakt. Hoe ze dat hebben gedaan, weet ik niet. Weliswaar is er zee in de buurt, maar volgens mij is het zout water, hoewel de Middellandse Zee misschien minder zout is dan de Atlantische Oceaan. Misschien is er wel grondwater. Het moet wel kunnen. Weet iemand hier meer van? Mensen gebruiken daar natuurlijk ook drinkwater. Uit de kraan of uit flessen?
13 jaar geleden
Dat is veel te duur voor investeerders, want dat zal heel veel transport nodig hebben. Water is hier van nature weinig dus zal je moeten irrigeren. Dat is heel kostbaar, en veel zal verloren gaan door verdamping doordat altijd de goedkoopste manier van irrigatie, beregenen of geulirrigatie wordt uitgekozen ipv bijvoorbeeld druppelirrigatie. Dat veroorzaakt dan weer verzilting van de grond, wat de planten ook niet ten goede komt.
Ik denk ook dat de felle zon voor veel planten teveel is.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je hebt in de woestijnen ook niet echt een voedzame humuslaag in de bodem. Dat vergemakkelijkt de groei ook niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in principe is het best mogelijk, maar omdat en haast geen neerslag is, en de zon er genadeloos op schijnt is dit zeer moeilijk te verwezenlijken, en zoals al is gezegd kost dit véél te véél geld, geld dat inversteerdes ook in het kappen van het regenwoud kunnen besteden